Veelgestelde vragen

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Kan ik aan mijn niet-betalende klant een aanmaning versturen?

    Ja, het is gebruikelijk om een aanmaning te versturen, indien de klant jouw factuur niet op tijd heeft betaald. Is je klant een consument? Dan ben je verplicht ook een WIK-brief (ingebrekestelling) versturen, deze verstuur je dan als laatste aanmaning.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Wat is een WIK-brief?

    De WIK-brief (Wet Incassokosten) is bedoelt voor consumenten. De WIK-brief wordt ook wel de ingebrekestelling, laatste aanmaning of veertiendagenbrief genoemd. Met behulp van een WIK-brief geeft je jouw klant de laatste mogelijkheid de vordering te betalen zonder extra kosten, nog voordat je deze uit handen geeft aan Incassonet. Met de WIK-brief informeer je jouw klant over het aankomende incassotraject op een nette en klantvriendelijke wijze.

    Je legt uit dat je klant de factuur binnen 14 dagen (na ontvangst) moet voldoen voordat je incassokosten en (wettelijke) rente bij hem of haar in rekening mag brengen. Met de WIK-brief stelt je jouw klant op een nette en juiste in gebreke.

    Wil je weten hoe zo’n WIK-brief eruit ziet en aan welke eisen de WIK-brief dient te voldoen? Bekijk hier onze voorbeeldbrieven.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Welke incassokosten mag ik bij mijn klant in rekening brengen?

    Met onze incassokosten calculator kun je eenvoudig berekenen welke incassokosten er berekend mogen worden over een openstaande vordering. De incassokosten die aan je debiteur worden doorberekend zijn, in de meeste gevallen, gebaseerd op de Wet Incassokosten (WIK). Indien in je Algemene Voorwaarden een bepaling omtrent incassokosten is opgenomen worden de incassokosten op basis van deze bepaling berekend.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Kan Incassonet de laatste aanmaning voor mij versturen?

    Dit kan zeker. Door in te loggen via het online incassoplatform kun je heel eenvoudig een laatste aanmaning of WIK-brief aanmaken. Wij zorgen er voor dat de aanmaning naar je klant wordt verstuurt en dat deze voldoet aan alle wettelijke eisen. Als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van de aanmaning, kun je ons telefonisch bereiken via 088 – 2441111. Je kunt ook een e-mail sturen naar [email protected].

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Mijn klant betaalt na de laatste aanmaning of WIK-brief nog steeds niet, wat nu?

    Niet bij iedere klant lijkt het zelf versturen van deze WIK-brief altijd even goed te werken en laat de betaling op zich wachten. Wanneer je deze brief door Incassonet laat opstellen en versturen, zet je net iets meer kracht bij deze betaalherinnering.

    Helaas is een laatste aanmaning of WIK-brief niet altijd voldoende om een openstaande rekening betaald te incasseren. Om jouw factuur alsnog betaald te krijgen, proberen wij in zo’n korte mogelijke tijd in contact te komen met jouw debiteur. Dit doen we met de inzet van slimme moderne technieken zoals bijvoorbeeld aangetekende e-mail en WhatsApp. In combinatie met een van onze incassospecialisten lukt het ons vaak al binnen een dag met jouw debiteur in contact te komen en zo tot concrete (betaal)afspraken te komen.

We staan in de startblokken!