Veelgestelde vragen
-
Wij bieden tal van mogelijkheden om je incassodossiers aan te leveren. Dat kan via het online incassoplatform, waar je direct je openstaande facturen kunt uploaden, maar ook je dossiers op de voet kunt blijven volgen.
Wist je ook dat het mogelijk is ons incassoplatform direct met jouw boekhoudsysteem te koppelen? Op deze manier blijft je bedrijf in de eigen, vertrouwde omgeving en nemen wij je incassodossiers eenvoudig in behandeling. Hiervoor hebben wij een API connectie beschikbaar.
Natuurlijk is het ook mogelijk je dossiers via e-mail aan te leveren. We verzoeken je dan alle relevante gegevens zoals facturen, overeenkomsten en correspondentie naar [email protected] toe te sturen.
-
Binnen twee uur nemen we je incassodossier in behandeling. Hebben we eerst nog vragen? Dan nemen we nog even contact met je op. Zodra we je incassodossier in behandeling hebben genomen, ontvang je per e-mail een bevestiging en kun je het incassodossier volgen via het online incassoplatform.
-
Bij alles wat we voor je doen, mag je van ons een professionele, kritische en nuchtere insteek verwachten. Daar horen ook nuchtere tarieven bij. Die zijn niet geheim. Incasseren wij (een deel van) je vordering, dan rekenen wij een vast tarief van 15% provisie over de geïncasseerde hoofdsom, met een minimum van € 15,00 per incassodossier.
Zijn we aan het einde van het (buitengerechtelijke) incassotraject, is er in jouw incassodossier geen enkele betaling ontvangen en wil je liever geen juridische procedure opstarten? Dan kan het zijn dat je je incassozaak wilt sluiten. Indien dit het geval is, kost dit jou geen geld, we hanteren hierbij het ‘no-cure-no-pay’ principe.
Hebben wij het hele incassotraject doorlopen, maar lukt het ons niet jouw zaak te incasseren, dan gaan wij met jou in overleg. We nemen de verschillende mogelijkheden met je door. We kunnen in overleg een juridische procedure opstarten. Onze juristen zitten klaar om de zaak bij de Rechtbank van begin tot eind te begeleiden. De kosten voor zo’n procedure, de eventuele risico’s en hoe zo’n traject verloopt nemen wij vooraf stap voor stap met je door, zodat je hier een goede beslissing over kunt nemen.
Wil jij, en dat kan met verschillende redenen zijn, jouw zaak bij ons sluiten, terwijl wij nog bezig zijn met het incassotraject? Dan brengen wij 15% van de hoofdsom als behandelingskosten in rekening.
-
Nadat je het dossier aan ons hebt overgedragen verhogen wij het dossier met incassokosten en wettelijke rente. De incassokosten die aan je debiteur worden doorberekend zijn, in de meeste gevallen, gebaseerd op de Wet Incassokosten (WIK). Indien in je Algemene Voorwaarden een bepaling omtrent incassokosten is opgenomen worden de incassokosten op basis van deze bepaling berekend.
Incassokosten voor consumenten per 1 juli 2012:
15% over over de eerste € 2.500,00 van de hoofdsom van de vordering, met een minimum van € 40,00;
10% over de volgende € 2.500,00 van de hoofdsom van de vordering;
5% over de volgende € 5.000,00 van de hoofdsom van de vordering;
1% over de volgende € 190.000,00 van de hoofdsom van de vordering;
0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6.775,00.Rekenvoorbeelden:
1) Bij een vordering met een hoofdsom van € 125,00 bedragen de incassokosten:
15% over € 125,00 = € 18,75 maar dit ligt onder het minimum, dus wordt het minimum berekend en zijn de incassokosten € 40,00.
2) Bij een vordering met een hoofdsom van € 23.000,00 bedragen de incassokosten:
15% over € 2.500,- = € 375,00 verhoogd met:
10% over € 2.500,- = € 250,00 verhoogd met:
5% over € 5.000,- = € 250,00 verhoogd met:
1% over € 13.000,- = € 130,00Totaal is in dit rekenvoorbeeld sprake van € 1.005,00 aan incassokosten. Dit bedrag wordt zo mogelijk nog verhoogd met de BTW, zie hieronder voor de situatie waarin dit speelt.
-
Tijdens het incassotraject houden wij jou continu op de hoogte. We doen dat via ons online incassoplatform, waar je vanaf de eerste dag toegang tot hebt. Ook neemt een van onze incassospecialisten regelmatig contact met je op om de zaak door te spreken. Samen met jou streven wij naar maximaal resultaat!
-
Voor al je incassodossiers krijg je bij Incassonet een vast aanspreekpunt. Dit is een van onze ervaren incassospecialisten. Onze incasso werkzaamheden zijn opgedeeld per branche, dit zorgt ervoor dat jouw vaste incassospecialist uitstekend thuis is in de betreffende branche en je kan begeleiden, ongeacht in welke fase het incassodossier zicht bevindt.
Tijdens het incassotraject houden wij jou continu op de hoogte. We doen dat via ons online incassoplatform, waar je vanaf de eerste dag toegang tot hebt. Ook neemt een van onze incassospecialisten regelmatig contact met je op om de zaak door te spreken. Samen met jou streven wij naar maximaal resultaat!
-
We kunnen je dat niet precies zeggen, elk incassodossier is natuurlijk anders. Wij begrijpen dat onbetaalde facturen ontzettend vervelend zijn, daarom doen wij er alles aan jouw facturen zo snel mogelijk te incasseren. Gemiddeld doen wij hier 36 dagen over. Zodra het gelukt is je facturen te incasseren, zorgen wij dat het geld zo snel mogelijk aan jou wordt overgemaakt.
-
Ja zeker. Met de dossierstatus tool kan jouw debiteur op een gemakkelijke en beveiligde manier inloggen. In het portal kan de debiteur relevante gegevens inzien, een betaling doen, een betalingsregeling treffen, bezwaar maken en zelfs chatten met een incassospecialist. Het is een hoogwaardig, gebruiksvriendelijk en efficiënt platform, waarmee jouw debiteur in één oogopslag kan zien wat de mogelijkheden zijn en in één klik een actie kan uitvoeren.
-
Je meldt de betaling via het online incassoplatform van Incassonet, waarna wij jouw debiteur een bericht zullen sturen voor het resterende bedrag (de incassokosten en wettelijke rente).
-
Als jouw debiteur failliet gaat, zullen wij jouw vordering rechtstreeks indienen bij de curator van de debiteur. Wij zoeken voor jou uit welke curator het faillissement afhandelt. Vanzelfsprekend zullen wij jouw vordering onderbouwen met alle relevante stukken.
De curator zal vervolgens een overzicht maken van het vermogen en de schulden van jouw debiteur. Aan de hand van dit overzicht zal de curator bekijken of en zo ja welke schulden er ingelost kunnen worden. Een curator zal de openstaande vorderingen onderverdelen in preferente vorderingen, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst, en concurrente vorderingen. Schuldeisers met een preferente vordering hebben een bij wet erkend recht van voorrang.
Tijdens het incassotraject houden wij jou continu op de hoogte. We doen dat via ons online incassoplatform. Ook neemt een van onze incassospecialisten regelmatig contact met je op om de zaak door te spreken.
-
Als jouw vordering tijdens het minnelijke incassotraject niet volledig is betaald, kan een juridische procedure opgestart worden. We noemen dit ook wel de gerechtelijke fase, omdat de vordering van de niet-betalende klant wordt voorgelegd aan de rechter. Hiervoor moet een deurwaarderskantoor worden ingeschakeld. Wij werken samen met een aantal partner Gerechtsdeurwaarders die de vordering op dat moment van ons overnemen. Wij verzorgen en leiden de communicatie en de volledige procedure. We blijven voor jou als natuurlijk opdrachtgever het aanspreekpunt.
In overleg kunnen wij een juridische procedure opstarten. Voor het opstarten van een procedure brengen wij de volgende opstartkosten in rekening:
Hoofdsom tot € 2.500 € 225
Hoofdsom tussen € 2.500 en € 10.000 € 350
Hoofdsom hoger dan € 10.000 € 500Externe kosten van derden, zoals griffierechten en deurwaarderskosten zullen een op een worden doorbelast.
We staan in de startblokken!