Ondernemen in coronatijd

Gepubliceerd op 15 april 2021

Dagelijks nemen verschillende soorten ondernemers contact met ons op. Daardoor is geen dag bij Incassonet hetzelfde. Iedere ondernemer heeft te maken met risico’s op juridisch en financieel gebied. Een juridisch conflict oplossen of facturen innen kost tijd en tijd steken ondernemers het liefst in het ondernemen zelf.

Door de vragen krijg je als incassobureau Apeldoorn ook inzicht in wat er speelt in de maatschappij en waar ondernemers op juridisch gebied tegenaan lopen. Allemaal hebben zij een eigen verhaal en hulpvraag. In deze blog lees je meer over onze incasso afdeling en de vragen die de afgelopen maanden veel aan ons zijn gesteld.

Coronamaatregelen hebben effect op ondernemen

Je merkt dat het voor veel ondernemers onduidelijk is wat in bepaalde situaties nu precies hun rechten en plichten zijn. Een conflict kan namelijk voor veel stress zorgen en dat kunnen zij er vaak niet bij hebben. We zien dat de coronamaatregelen effect hebben op het ondernemen. Enerzijds heb je sectoren waar het bedrijf helemaal stilligt, denk bijvoorbeeld aan de horeca. Anderzijds zie je sectoren waar het werk juist is toegenomen, bijvoorbeeld in de bouwsector.

Discussies over contracten

Opvallend is de stijging van het aantal vragen op het gebied van incasso. Ondernemers zijn onverwacht in een situatie beland waarin bij het maken van afspraken geen rekening gehouden is met een overmachtssituatie zoals corona. Ondernemers zeggen lopende contracten op met als reden dat het financieel niet meer haalbaar is. Discussies over de uitvoering van werkzaamheden of geleverde producten komt daardoor veel vaker voor. Daarnaast zijn er nog veel ondernemers die zakendoen op basis van vertrouwen en afspraken niet goed hebben vastgelegd. Daardoor is het vaak lastiger om er samen onderling uit te komen. Ondernemers gaan veel meer met hun juridische documenten aan de slag. De laatste tijd worden bij ons incassobureau veel vragen gesteld over hulp bij het laten controleren of opstellen van algemene voorwaarden.

Huur en verhuur bedrijfspand

We zien bij incassobureau Apeldoorn ook een stijging van conflicten over huur en verhuur van bedrijfspanden. Hier zijn de afgelopen tijd veel vragen over gesteld. Hoe betaal je je huur op het moment dat je als ondernemer jouw deuren moet sluiten en daardoor geen inkomsten meer hebt? Soms hebben ze geluk en is de verhuurder coulant en krijgen ze uitstel. Niet altijd is dit het geval en dat kan ervoor zorgen dat een ondernemer financieel behoorlijk in de problemen raakt. Die financiële problemen kunnen ertoe leiden dat de huurovereenkomst noodgedwongen wordt opgezegd. Of de verhuurder of huurder daar dan mee akkoord gaat is nog maar de vraag. Dit kan ook weer zorgen voor onenigheid.

Belangrijk om alles goed op orde te hebben

Alles bij elkaar werden we Incassonet, ons incasso bureau, de afgelopen maanden vooral beziggehouden met (juridische) vragen over openstaande facturen, algemene voorwaarden en debiteurenbeheer. Het wordt steeds belangrijker gevonden om alles goed op orde te hebben en een conflict te voorkomen. Ondernemers worden zich steeds meer bewust van het belang van algemene voorwaarden en goede debiteurenbeheer software.