Vier signalen: het gedrag van een (toekomstige) wanbetaler

Gepubliceerd op 8 oktober 2021

Een klant vertoont vaak typisch gedrag waaraan je kunt herkennen dat de kans groot is dat bij deze klant een betalingsachterstand gaat ontstaan. Als je weet hoe je deze alarmsignalen in gedrag kunt identificeren, dan kun je op een specifieke manier handelen om de kans dat de klant jouw facturen tijdig betaalt te vergroten. Het lijkt misschien vreemd dat een incassobureau adviezen geeft om de kans te verkleinen dat een klant wanbetaler wordt. Bij Incassonet vinden we dit niet meer dan normaal, we adviseren en ondersteunen je dus waar wij denken dat dat nodig is. Wij zijn echter wel van mening dat het na een bepaald punt de beste oplossing is om het dossier over te dragen aan een specialist in credit management, bijvoorbeeld een incasso bureau. Dat geeft je niet alleen een hoop rust, maar ook de zekerheid dat er naar een oplossing toegewerkt wordt. In deze blog lees je alles over de vier veelvoorkomende alarmsignalen in het gedrag van klanten die hun facturen misschien niet op tijd betalen en onze adviezen voor een adequate reactie op dat gedrag.

Een verandering in het communicatiepatroon

Wij spreken uit ervaring: een verandering in de communicatie van een klant kan één van de eerste ‘symptomen’ zijn van het niet op tijd betalen van een factuur. Als je bijvoorbeeld eerder elke twee weken contact had met deze klant, en ineens slechts eens in de twee maanden, dan kan dat een duidelijke signaal zijn dat een klant afstand neemt. Dit gaat vaak gepaard met een verandering in de tone of voice. Als je een verandering in de communicatie van de klant opmerkt, is dat wellicht iets om op te letten en wellicht zelfs de contactmomenten (relatiebeheer) op te voeren.

Betalingen en betalingsgesprekken uitstellen of vermijden

Dit alarmsignaal is vrij voor de hand liggend. Als jouw klant de betaling voortdurend uitstelt met typische excuses of überhaupt nooit over de betaling wil praten, dan is dit een duidelijke aanwijzing dat deze klant een wanbetaler kan worden. Een terugkerend ‘Sorry, ik heb het nu zo druk, kunnen we er volgende week over praten?’ wanneer je over de facturen begint, is het meest typische alarmsignaal voor klanten die niet op tijd zal gaan betalen.

Ongewone bestellingen

Als er een verandering optreedt in het inkooppatroon van een klant, of als een klant iets koopt dat sterk afwijkt van je normale verkooppatronen, dan is dit iets om in de gaten te houden. Ongewone bestellingen kunnen een belangrijk alarmsignaal zijn. Om een voorbeeld te geven: een klant heeft de afgelopen 3 jaar maandelijks product A, ter waarde van € 500,00 besteld. Vervolgens bestelt dezelfde klant 50 stuks van product B met een totale waarde van € 20.000,00. Deze plotselinge verandering in het  inkooppatroon kan een mogelijk risico vormen voor het op tijd betaald krijgen van je factuur. Dit is natuurlijk niet altijd het geval, maar in onze ervaring kunnen zeer ongebruikelijke bestellingen een signaal zijn voor wanbetaling. Het is dus wel raadzaam altijd na te gaan waar deze sterke toename vandaan komt. Daarnaast is het natuurlijk ook weer een mooi contactmoment.

Externe factoren

Het is een feit dat veel bedrijven tegenwoordig worden getroffen door de crisis als gevolg van het Coronavirus. Bij ons incassobureau Arnhem maken wij dit dagelijks mee. Dit is namelijk een voorbeeld van een externe factor die grote invloed heeft op de cashflow van de meeste bedrijven en consumenten. Uiteraard zijn er altijd externe factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Het effect van deze externe factoren is voor elke branche en voor elke klant verschillend en moet daarom voor elke klant afzonderlijk worden geanalyseerd, omdat het een alarmsignaal kan zijn voor wanbetaling.

Wees waakzaam en anticipeer op het gedrag van uw klanten

Wat hebben deze vier alarmsignalen gemeen? Ze duiden allemaal op een verandering in het gedragspatroon van jouw klanten. Als jij een verandering in het gedrag opmerkt, analyseer dan de situatie en onderneem actie voordat het te laat is. Herken jij één van deze vier signalen bij jouw huidige klanten?

Twijfel jij wel eens wat je moet doen en heb je behoefte aan advies? Neem dan contact met ons op!