Zo ga je om met een debiteur: de visie van Incassonet
Wij spreken wel eens ondernemers, die zodanig gefrustreerd zijn naar aanleiding van onbetaalde facturen, dat emoties hoog kunnen oplopen. Dat is niet zo gek als je weet dat onbetaalde facturen binnen een bedrijf voor heel vervelende situaties kunnen zorgen. Daarom nemen wij onze klanten vanaf het eerste moment mee in het incasso-proces, want samen komen we tot de beste resultaten. Maar hoe effectief is onze dienstverlening? In dit artikel “Zo ga je om met een debiteur” vertellen wij van Incassonet er alles over. Met meer dan 10 jaar ervaring en het uitvoeren van duizenden incasso-opdrachten, kunnen we jou vertellen hoe je het beste met een debiteur om kunt gaan.
Wat betekent een wanbetaling?
Wat betekent een wanbetaling? Een wanbetaling is het niet betalen van een factuur. Dit kan door een particulier of bedrijf zijn. Een persoon of organisatie die jou geld verschuldigd is, noem je een debiteur. Betaalt deze debiteur de rekening niet op tijd? Dan wordt deze een wanbetaler genoemd. Wanbetaling is schadelijk, want kan tot schade of zelfs faillissement leiden van alle toeleveranciers. Er kan een domino-effect ontstaan.
Hoe ga je met een debiteur om?
Een debiteur wil of kan de factuur niet betalen. Tussen deze twee oorzaken zit een groot verschil. Het belangrijkste wat wij van Incassonet doen, is direct contact opnemen met de debiteur. Als je tijdens werktijden jouw incasso-opdracht bij ons indient, gaan we dezelfde dag nog aan de slag. We nemen op een vriendelijke manier contact op. Dit kan per mail, telefonisch of bijvoorbeeld via WhatsApp plaatsvinden. Ons doel is zo snel mogelijk het contact te leggen en te onderzoeken of de debiteur niet wil of niet kan betalen en wat de reden daarvan is en vervolgens zo snel mogelijk komen tot concrete afspraken, zodat we jou ook weer van terugkoppeling kunnen voorzien.
Wat te doen bij een debiteur, hoe krijg je alsnog je factuur betaald?
Gemiddeld incasseren wij binnen 4 weken. Dat onze strategie werkt, zie je aan ons slagingspercentage van ruim 90%. Je hoeft dus niet op een boze of zelfs agressieve manier wanbetalers aan te pakken. Met onze vriendelijke manier van incasseren, is het effect meestal groter, verlies je de klant niet en is de kans op een negatieve recensie kleiner. Bij Incassonet hebben we echter wel een groot voordeel waardoor mensen ook wel snel willen betalen. Hierover lees je in de volgende alinea meer.
Incassobureau inschakelen
Je weet nu wat de betekenis van wanbetalers voor bedrijven is en wat je kunt doen bij een wanbetaler. Maar kun je dit zelf ook? Waarschijnlijk heb je toch al contact met de debiteur. Wat je moet weten, is dat wij van Incassonet een sterke positie hebben. Hoewel een incassobureau geen speciale rechten heeft zoals een deurwaarder dit wel heeft, hebben we wel overwicht, we weten simpelweg wat te doen bij een wanbetaler. Wij hebben opgeleide incassospecialisten, juristen in huis en weten precies hoe een incassoprocedure werkt. Mocht het nodig zijn, dan kunnen wij de stap naar de rechtbank makkelijk zetten. Er is dus een sterke motivatie om snel te betalen, dit om extra kosten en een proces te voorkomen. Hoewel wij deze kracht hebben, hoeven we het zelden in te zetten.
Buitengerechtelijke incassotraject
Een incassotraject bestaat uit twee delen. Het eerste deel is het minnelijke traject, minnelijke heeft bij incasso de betekenis van buitengerechtelijk. Het tweede deel is de gerechtelijke incassoprocedure. De zaak ligt dan bij de rechter, waarna ook een deurwaarder ingeschakeld kan worden voor beslaglegging. Met het inschakelen van een incassobureau als Incassonet is er nog lang geen sprake van beslaglegging of een rechtszaak. De drempel voor het inschakelen van een incassobureau is daarmee lager dan men nog wel eens denkt. Bovendien is het minnelijke traject bij Incassonet gratis. Als no-cure-no-pay incassobureau betaal je niets als wij de factuur niet kunnen innen.
Zo ga je om met een debiteur: de visie van Incassonet
Incassonet heeft een eigen strategie ontwikkeld waarvan wij weten dat deze werkt. Als klant van Incassonet draag jij jouw incasso-opdrachten over via ons systeem, dit neemt ongeveer 2 minuten in beslag. Daarna gaan wij direct aan de slag en houden wij je 24/7 via dit systeem op de hoogte. Hoewel we deze krachtige incasso software hebben, bestaat ons werk uit persoonlijk contact met zowel jou als jouw debiteur. We geloven namelijk in het onderhouden van goede relaties. Bij dit artikel “Zo ga je om met een wanbetaler” is het belangrijk de boosheid die je misschien voelt opzij te zetten en onze professionals in te schakelen. Je zult je er ongetwijfeld een stuk beter over voelen.
Onbetaalde facturen voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen, zeker op het gebied van debiteurenbeheer. Wij kijken graag met je mee om proactief te adviseren als het gaat om jouw debiteuren. Er is in Nederland tot nu toe nog geen wanbetalers register, maar uit een kredietcheck kunnen we veel informatie halen. Ook als je nu nog geen incasso-opdracht hebt, levert een kennismaking met Incassonet vaak al veel op. Ervaar het zelf en spreek direct met een medewerker.