Een incassobureau inschakelen: waar moet je op letten?
Wanneer je een incassobureau mag inschakelen is afhankelijk van de soort klant die je hebt. Is jouw klant een consument? Dan gelden er wettelijke regels waar je je aan dient te houden. Indien je een zakelijke klant hebt, is dat echter niet het geval en mag je direct een incassobureau inschakelen wanneer de factuur niet wordt betaald.
Wanneer incassobureau inschakelen bij zakelijke klanten?
Bij een zakelijke klant mag je direct na het verstrijken van de afgesproken betalingstermijn een incassobureau of advocaat inschakelen. Er bestaan geen wettelijke termijnen om een incassobureau of advocaat in te schakelen bij zakelijke klanten. Het is ook niet noodzakelijk om eerst een aanmaning of een ingebrekestelling te sturen.
Ondanks dat je direct een incassobureau mag inschakelen na het verstrijken van de betalingstermijn, raden wij je aan om altijd eerst contact op te nemen met je klant voordat je bijvoorbeeld incassobureau Arnhem inschakelt. Ons advies is om je klant eerst een vriendelijke betalingsherinnering te sturen. Heeft dan geen effect? Neem dan telefonisch contact op met je debiteur en vraag waarom er nog niet is betaald. Als de betaling dan nog steeds uitblijft, kunt je een laatste aanmaningsbrief sturen waarin je aankondigt een incassobureau in te schakelen indien er niet wordt betaald.
Wanneer deze inspanningen geen effect hebben, kun je het beste zo snel mogelijk een incassobureau inschakelen. Vaak zijn bedrijven bang dat ze hiermee de relatie met hun klant verpesten. Echter laat je hiermee zien dat u een duidelijk en professioneel debiteurenbeleid hebt. Houd er bovendien rekening mee dat hoe langer je wacht met het overdragen van jouw zaak, hoe kleiner de kans wordt dat je factuur succesvol wordt geïncasseerd. Wanneer je te lang wacht, loop je zelfs de kans dat uw factuur verjaard is.
Heb je een lage vordering en twijfel je of het de moeite waard is om een incassobureau in te schakelen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om je zaak voor te leggen. Wij geven je altijd een duidelijk en eerlijk advies.