Incasso en Klantbehoud, gaat dat hand in hand?

Gepubliceerd op 5 oktober 2021

Klanten die niet tijdig betalen binnen de afgesproken termijn… super frustrerend! Maar hoe kun je zorgen voor betaling, zónder de relatie definitief te schaden? Kan een incassoprocedure ook op klantgerichte wijze uitgevoerd worden? Oftewel: Incasso en Klantbehoud, gaat dat hand in hand?

Incassobureau inschakelen

Op het moment dat je klant niet betaalt, kunt je natuurlijk overwegen om een incassobureau in te schakelen. Echter, het is van belang om de juiste incassopartner in te schakelen die jouw incassozaak efficiënt, correct en op een zakelijke manier behandeld. Negatieve ervaring(en) voor je debiteur wil je, vanzelfsprekend, voorkomen.

Beschik over de juiste informatie

Wanneer het incassobureau je debiteur benadert, is het belangrijk om over de juiste kennis en informatie te beschikken. Op deze manier komen zowel het incassobureau als jouw klant niet voor verassingen te staan. Daarnaast staat het incassobureau sterker in haar schoenen en worden er sneller resultaten behaald.

Juiste aanpak

Bij het horen van het woord ‘incassobureau’ denkt men vaak aan een opdringerige en koelbloedige partij die enkel uit is op geld. Echter, er wordt over het algemeen samen met jou als klant gekeken naar een passende aanpak om klantbehoud te waarborgen. Ook het incassobureau heeft een groot belang bij klantbehoud. Een professioneel incassobureau weet hoe debiteuren benaderd dienen te worden.

Werken naar de beste oplossing

Het kan voorkomen dat de debiteur de factuur niet in één keer kan betalen. Door initiatiefrijk te werk te gaan en goed overleg met jou als klant, kan het incassobureau een betalingsregeling met je debiteur treffen. Een schuldeiser is namelijk niet verplicht een betalingsregeling te treffen. Toch is het verstandig de huidige (financiële) situatie van de debiteur te bekijken.

Effectieve incassoprocedure

De laatste kernwaarde is effectief te werk gaan. Een incassobureau gaat tot het uiterste om op een effectieve manier jouw geld terug te incasseren. Gedurende het minnelijke incassotraject probeert het incassobureau op je klant op een klantvriendelijke manier te benaderen. De debiteur zal sneller meewerken als de wijze van benadering op een nette en positieve wijze gaat. Hierin speelt de communicatie dus een belangrijke rol.

Vreemde ogen dwingen

Mocht de debiteur na de berichtgeving toch niet willen betalen, dan is een hardere aanpak noodzakelijk. Het incassobureau zal in dat geval druk moeten uitoefenen. Het doel van een incassobureau blijft immers dat jij jouw geld terugkrijgt.

Kort samengevat

Een klantgerichte en professionele aanpak biedt tijdens het incassotraject grote voordelen, zeker als je kiest voor een aanpak die het beste past bij jouw debiteur. Hieronder de belangrijkste punten voor incassobureau Arnhem met klantbehoud, nogmaals op een rijtje:

 

  •  Een ervaren incassobureau kan jou als klant voorzien van passend advies;
  • De juiste manier van communiceren: ook een incassotraject is een zakelijke kwestie die zonder te veel emoties moet worden afgerond. Duidelijkheid is hierbij essentieel;
  • Gerichte aanpak: samen met de klant wordt gekeken naar de juiste manier om een debiteur te benaderen, ook indien hij/zij zich in een lastige situatie verkeerd;
  • Verlies het doel niet uit ogen: het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je factuur wordt voldaan en dat jij de relatie met je klant behoud.