Hoe gaat jouw bedrijf om met klanten die niet betalen?

Gepubliceerd op 11 maart 2022

Deze week een blog door Jette van Elten, inmiddels al bijna 3 jaar Incassospecialist bij Incassonet.

Klanten die hun factuur niet betalen. Elke ondernemer heeft er wel eens mee te maken. Soms, als een onbetaalde factuur bij ons als incassobureau terecht komt, dan merk ik dat dit traject misschien wel voorkomen had kunnen worden. Maar hoe?

Natuurlijk kan je niet voor elke factuur een incasso voorkomen. Maar in sommige gevallen kan effectief debiteurenbeheer er wel voor zorgen dat jij alsnog je factuur betaald krijgt, zonder dat je Incassonet daarvoor nodig hebt. Het is vooral belangrijk om te beseffen dat niet elke klant hetzelfde is en dat elk bedrijf een andere aanpak nodig kan hebben. In de zaken die ik behandel zie ik vaak dat er een standaard voortraject doorlopen is. Een andere aanpak, passend bij de situatie van het bedrijf had misschien het verschil kunnen maken.

“Elke situatie en elk persoon of bedrijf kan een andere aanpak nodig hebben.”

 

incasso Jette

Goed debiteurenbeheer

Maar wat is nou goed debiteurenbeheer? Het is belangrijk om onder de aandacht te blijven bij je klant. Dat doe je door de inzet van de juiste bedrijfssoftware voor debiteurenbeheer. Onze partner Notify zorgt er bijvoorbeeld dat jouw klanten geautomatiseerd, in jouw huisstijl en met alle betaalmogelijkheden een betaalverzoek ontvangen. Want weet je… het overkomt iedereen wel eens dat een rekening vergeten wordt. Helpt het betaalverzoek niet, dan wijst de software automatisch een belpoging toe. De beller is vaak toch echt sneller.

Door direct contact met iemand te hebben kun je veel beter een inschatting maken of de klant serieus is of jou afkapt. In de gesprekken die ik persoonlijk merk ik dat wanneer de klant serieus is, je beter nog een betaalverzoek kunt sturen. Is hij zonder reden kortaf of kom je niet tot de kern? dan hoef je je niet langer aan het lijntje te laten houden. Het is dan beter om de stap naar een incassobureau te maken.

Een andere belangrijke tip die ik onze klanten vaak geef: bevestig na het gesprek altijd even de gemaakte afspraken. Zo ontstaan er tussen jou en jouw klant geen misverstanden.

Stel een betalingsregeling voor

Soms zit het een klant gewoon echt even tegen. Dan kan een betalingsregeling een uitkomst bieden. Sommige klanten durven het wellicht zelf niet voor te stellen, dus kun jij hier zelf naar vragen. Het is geen verplichting, maar het kan wel helpen. Daarnaast verstevigd het ook jouw klantrelatie.

Betaalt jouw klant dan nog steeds niet, dan kun je het proces versnellen: die naar een incassobureau. De vraag die je jezelf dan moet stellen is hoe belangrijk de klantrelatie voor je is. Is de klant nog steeds heel belangrijk voor je of heb je voor hem liever tien andere in de plaats? Kies op basis hiervan de juiste incassopartij en geef bij het overdragen van jouw opdracht ook gelijk aan of de klantrelatie van belang is.

Online betalen: zo geregeld

Wil je dat je klanten snel betalen? Dan moet je ze hier ook de mogelijkheden voor bieden. Met betaalmogelijkheden als iDeal, PayPal en Creditcard betalen jouw klanten tot wel 10 dagen sneller en ben jij zeker van je geld. Bij Incassonet incasseren wij inmiddels bijna 90% via online betalen. Dat is een hele hoop!

Incassonet als incassobureau inschakelen

Wacht jij al enkele weken tot die ene klant jouw factuur betaald? Heb jij al wel geleverd, maar heb je nog geen betaling gekregen en heb je er voor jouw gevoel alles aan gedaan? Incassonet is al ruim 10 jaar dé specialist in incasso voor bedrijven, bijvoorbeeld met ons incassobureau Amsterdam. Onze incassospecialisten zijn gepokt en gemazeld in de wereld van onbetaalde facturen en staan in de startblokken om voor jou aan de slag te gaan!