De eerste stap bij niet betalende klanten: de aanmaning

Gepubliceerd op 6 november 2020

Heb jij wel eens last van niet betalende klanten, zelfs na het versturen van betalingsherinneringen? De eerste stap die je zelf kunt zetten, is het versturen van een laatste aanmaning. Een aanmaningsbrief is een schriftelijke berichtgeving die je stuurt voordat er incassokosten in rekening gebracht worden. In deze brief breng je jouw klant (lees: debiteur) op de hoogte van de extra incassokosten die volgen indien hij/zij niet binnen de aangegeven betaaltermijn betaalt. De aanmaning is onderdeel van jouw debiteurenbeheer.

Eerst herinneren, dan aanmanen

Het is belangrijk om goed contact te onderhouden met uw klanten. Goed debiteurenbeheer loont altijd! Direct een aanmaning sturen met bijkomende incassokosten, draagt niet bij aan de relatie met je klant en die is natuurlijk het belangrijkste. Daarom raden wij altijd aan om eerst schriftelijk of telefonisch contact op te nemen met het verzoek de openstaande factuur (alsnog) te voldoen. Heb je hier geen tijd voor, of wil je dit geen prioriteit geven dan is debiteurenbeheer uitbesteden ook een optie. De juiste debiteuren software kan tegelijkertijd nagaan wat de oorzaak van het niet-betalen is. Als er een reden is (geweest) voor het uitblijven van de betaling, is het verstandig om deze eerst op te lossen voordat u uw klant een betalingsherinnering stuurt. Maar wacht ook niet te lang met het herinneren van uw debiteur. Denk daarbij eens aan online debiteurenbeheer. Het is verstandig om standaard een vast aantal dagen, nadat de betalingstermijn van een factuur is verstreken, een betalingsherinnering te sturen. Een periode van maximaal vijf dagen is daarbij een goed uitgangspunt.

Is uw debiteur een consument en wilt u deze een aanmaning versturen, dan dient u de zogenoemde WIK-brief te versturen. De WIK-brief is eigenlijk een laatste aanmaning, speciaal voor consumenten. In de WIK-brief geldt een termijn van 15 dagen na ontvangst, waarin uw debiteur de kans krijgt alsnog de facturen zonder bijkomende incasso kosten te voldoen.

In ons volgende blog, geschreven door incassobureau Apeldoorn gaan wij verder in op het versturen van de WIK-brief, maar gaan wij ook in op de eisen die gelden voor het versturen van deze brief. 

No cure no pay bij Incassonet

Bij Incassonet nemen we jouw incasso opdracht kosteloos in behandeling. Dit valt onder no cure no pay incasso. Maar hoe kan ons incassobureau gratis voor jou aan de slag laten gaan? Het korte antwoord hierop is dat wij de incasso kosten in rekening brengen bij de debiteur. Deze bijkomende kosten zijn meteen een goede reden voor de debiteur om alsnog te betalen. Maar de kosten die de debiteur ons incassobureau moet betalen is niet de enige reden waarom ons slagingspercentage 94% is en wij gemiddeld de betaling al in 36 dagen ontvangen. Zorgen we voor een geslaagde incasso? Dan delen we samen het succes en brengen wij een klein gedeelte van de hoofdsom als provisie bij jou in rekening. Dat is eerlijk zaken doen, toch?💪 

Buitengerechtelijke en gerechtelijke incassotraject

De incassobureau rechten zijn niet anders dan die van ieder ander bedrijf. Het is dus puur de strategie en ervaring van Incassonet die maakt dat wij zo’n hoog slagingspercentage hebben en zo snel de betaling al binnen. Lukt het niet in de buitengerechtelijke incasso het factuurbedrag te innen en kan de no cure no pay incasso advocaat geen betaling bij de debiteur bewerkstelligen? Dan zal de gang naar de rechter gemaakt worden. Dit gaat in overleg met jou, want aan de gerechtelijke procedure kunnen kosten voor jou als opdrachtgever zitten. Dit is helemaal afhankelijk van jouw casus en de hoogte van het bedrag. Om hier een inschatting van te maken, kun je vrijblijvend contact opnemen met onze specialisten.

Leg ons jouw uitdaging voor, wij helpen je gegarandeerd

Ook al werkt Incassonet op no cure no pay basis, wij zijn een gezond bedrijf die over ongekend veel middelen beschikt. In termen van ervaring, strategie, software en mensen zijn wij één van de krachtigste incassobureaus voor het MKB en ZZP’ers. Ook wanneer je in deze categorie valt kun je gerust contact opnemen. Wat maakt Incassonet nu anders dan andere incassobureaus en wat ga jij daarvan merken als je de openstaande factuur van jouw debiteur aan ons overdraagt? Uiteraard ga je dit bij je eerste incasso opdracht merken, maar om je vast een idee te geven bieden we graag een kennissessie aan.

Samenwerking aangaan

Je plant een kennissessie in met één van onze incassospecialisten. Tijdens deze sessie maken we kennis en kan al advies over die ene verlopen factuur gegeven worden of kan er breder naar jouw debiteurenbeheer gekeken worden. In overleg bekijken we waar onze toegevoegde waarde ligt. Gaat dit alleen om de verlopen facturen innen, of heb je baat bij een bredere samenwerking waarin wij een snellere betaling voor al jouw facturen gaan bewerkstelligen? Het antwoord hierop en op eventuele vragen die je hebt, krijg je tijdens de kennissessie.